Otwarto nowy most kolejowy, łączący polską Bielawę Dolną z niemiecką Horką
/ 08.12.2016 /Będą mogły pojechać tędy pociągi z Wrocławia do Berlina. Most położony
jest ok. 15 kilometrów na północ od Zgorzelca. Linia kolejowa łączy Węgliniec z niemiecką
Horką.
Inwestycja Polskich Linii Kolejowych kosztowała ogromne pieniądze, bo aż 23
mln zł, z czego prawie 17,5 mln pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Nowy most
zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji
będzie mogło korzystać w ciągu doby aż 150 pociągów towarowych. Przez most będą
mogły także przejeżdżać pociągi pasażerskie.
Budowlańcy nadal kończą roboty wykończeniowe,
m.in. zabezpieczenie nasypów przy moście, które ochronią obiekt w czasie wylania
Nysy Łużyckiej.
Budowę nowego mostu poprzedził demontaż starej konstrukcji. Nowy most będzie o 8
m dłuższy i o ponad metr wyższy.
Nowa przeprawa pozwoli na szybką jazdę pociągów Te
będą mogły nią pokonywać mając 120 km/h na liczniku. Jazda pociągów będzie się odbywać
po dwóch torach . Most został wyposażony w nowe urządzenia automatyki i telekomunikacji,
co zwiększy przepustowość. Również po stronie niemieckiej granicy ciągle trwają jeszcze
prace. Narodowy zarządca infrastruktury kolejowej (DB Netz) rozbudowuje i elektryfikuje
linię kolejową Knappenrode – Horka.
Ta inwestycja może być bardzo istotna dla wymiany towarowej, ale również pozwoli
na powstanie nowych i wygodnych połączeń kolejowych Polski i Niemiec. To właśnie
połączenia kolejowe są już od wielu lat kulejącą nogą transportu. O ile transport
kołowy, a nawet lotniczy rozwijały się to w kolejnictwie odnotowywano zupełnie odwrotny
trend. Głośne było wygaszanie połączeń kolejowym pomiędzy Wrocławiem, a Berlinem
i Dreznem. Być może ta nowa inwestycja mostowa przyczyni się w przyszłości do zmiany
tego stanu rzeczy.
źródło: http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw